8 tips bij het kopen van een laadpaal

De wereld is in rap tempo aan het veranderen. Wie had 10 jaar geleden kunnen bedenken dat er in de gemiddelde Nederlandse straat steeds meer elektrische auto’s te vinden zijn? Op 1 januari 2022 telde Nederland 725,5 duizend elektrische auto’s. En dit worden er waarschijnlijk alleen maar meer. Maar om gebruik te maken van een elektrisch voertuig (EV) heb je wel een laadpaal nodig. Hopelijk kun je onze 8 tips bij het kopen van een laadpaal goed gebruiken!
Tip 1: Kijk of er genoeg plek is om te laden
De consument is steeds milieubewuster. Men wil een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaten en kiest daarom voor een elektrische auto. Misschien zit jij op dit moment nog in dubio. Bij het kopen van een elektrische auto komt namelijk aardig wat kijken. Zo dien je ook een laadpaal te laten plaatsen. Dit kan zowel in de grond als op de muur (wallbox). Tegenwoordig zijn er zelfs laders te koop die je overal mee naar toe kunt nemen. Daarmee komen we aan bij de eerste tip: zet bij het kopen van een laadpaal jouw gedrag en wensen op een rijtje. Hoe wat vind je de meest handige plek om op te laden? Bij de schuur of toch ergens anders? Heb je überhaupt plek voor een laadpaal bij de voordeur? Zet eerst deze informatie op een rijtje voordat je de volgende stap maakt. Dit maakt het kiezen van een geschikte laadpaal namelijk een stuk eenvoudiger.
Tip 2: Bedenk hoe vaak je van huis bent
Het kan zijn dat je vaak onderweg bent. Eerst was dat in een traditionele auto met benzine of diesel, maar inmiddels heb je jouw energieslurper omgewisseld voor de elektrische variant. Hou bij het kiezen van een laadpaal rekening met het aantal kilometers dat je dagelijks en/of wekelijks rijdt. Zijn dat er veel? Dan raden we aan om voor een draagbare lader te gaan. We noemen het ook wel de mobiele lader. Deze kun je gewoon in het stopcontact opladen, zodat jouw auto binnen mum van tijd weer de weg op kan. Het grote voordeel van een mobiele lader is dat het eenvoudig mee te nemen is. Je kunt het werkelijk overal gebruiken en dat scheelt een hoop stress. Nooit meer met een lege accu langs de weg staan, hoe fijn is dat!
Tip 3: Onderzoek de mogelijkheden van de lader
Laders zijn verkrijgbaar in allerlei soorten en maten. Zo kun je ze in de grond laten plaatsen, maar ook op de muur. Daarnaast zijn er tegenwoordig ‘slimme laders’ verkrijgbaar met allerlei extra functies. Zo is het voor sommige gebruikers handig dat het opladen alleen plaatsvindt als de stroomkosten lager zijn. Dit betekent dat de elektrische auto bijvoorbeeld alleen ’s nachts wordt opgeladen. Dankzij het ‘nachtnet’ valt jouw stroomrekening lager uit. Daarnaast worden ‘slimme laders’ vaak geleverd met een speciale app. Daardoor zijn ze uiterst eenvoudig te bedienen. Start bijvoorbeeld alvast met laden terwijl je lekker binnenzit.
Tip 4: Hou rekening met je budget
Besef wel dat ‘slimme laadpalen’ duurder zijn dat traditionele laadpalen. En daarmee komen we aan op punt 4: het budget. Het kopen van een laadpaal van hoge kwaliteit is een goed idee, maar je moet er wel het geld voor hebben. Zet dus alle kosten op een rijtje voordat je begint met zoeken naar een geschikt exemplaar. De gemiddelde kosten liggen tussen de 500 en 1500 euro. Er zijn dus aardig wat prijsverschillen! Hoe duur een laadpaal is hangt onder andere af van de functies en eventuele montagekosten.
Tip 5: Kijk naar de stroombelasting
Elektrische auto’s en laadpalen maken gebruik van het stroomnetwerk. Dat is hartstikke mooi, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze het stroomnet overbelasten. Dit komt met name voor wanneer je meerdere elektrische auto’s tegelijk wilt opladen. Voorkom overbelasting te kiezen voor een laadpaal met ‘smart charging’. Het beschikt over een speciaal systeem dat de laadcapaciteit over verschillende laadpalen verdeeld. Daardoor is overbelasting van het netwerk gelukkig voorgoed verleden tijd.
Tip 6: Let op het type stekker
Er bestaan twee soorten stekker aansluitingen voor elektrische auto’s. Laadpaal type 1 maakt gebruik van vijf contactpunten en laadpaal type 2 van zeven. De eerstgenoemde stekker met vijf contactpunten draagt de naam ‘Yazaki’ en stekker nummer 2 heet ‘Mennekes’. Het aantal contactpunten is niet het enige verschil. Yazaki maakt namelijk niet gebruik van krachtstroom, dat wel gebruikelijk is in Europa. Desondanks is laadpaal type1 wel geschikt voor een aantal automerken, te weten Toyota Prius, Mitsubishi Outsider, Chevrolet Volt en Nissan Leaf. Laadpaal type 2 met 7 contactpunten is echter gebruikelijk in Europa. Het grootste voordeel van deze stekker is dat je een elektrische auto er gewoon mee kunt opladen via het stopcontact. Bovendien is deze stekker ook geschikt voor krachtstroom.
Tip 7: Besteed aandacht aan de oplaadsnelheid
Niet elke laadpaal is even snel met opladen. Voor een elektrische auto met een gemiddelde accu capaciteit van 60 kWh duurt het via het stopcontact 21 uur om 80 procent op te laden. Bij een laadpaal aan huis ben je zo’n 4.5 tot 13 uur kwijt. Een openbare laadpaal is met 2 kWh tot 4.5 uur het snelste.
Tip 8: Locatie van de installatie
Kijk tenslotte naar de plek waar je de lader wil plaatsen. Een laadpaal is meestal niet heel klein, dus het moet groot genoeg zijn. En hou ook rekening met de laadkabel. Bij een te korte variant wordt het opladen van jouw EV immers wel heel erg lastig. Je hebt laadkabels van 4 meter, maar ook 6,8,10 en zelfs 15 meter is mogelijk. Maak een zorgvuldige keuze om ongemak te vermijden. Over het algemeen werkt een laadkabel van 6 meter het beste, omdat je dan niet extreem dicht bij de laadpaal hoeft te parkeren.
Recente reacties